divendres, 12 de juliol del 2013

Sobre bellesa i veritat

Fotografia d'Anna James


En el pròleg que Damián Alou va fer del llibre "La bodas de Pentecostés" editat per Lumen (2007), he trobat molts fragments que il·luminen la poètica de Philip Larkin. Descriu molt bé la seva evolució des dels primers poemes de "The North Ship", amb el rerefons de Yeats i Auden omnipresent, fins a la troballa d'una veu personal amb la descoberta de Thomas Hardy. Però d'això podem parlar-ne un altre dia. Avui  el fragment que us proposo és un on Larkin expressa els seus motius per a escriure un poema i, sobretot, per a fer-ho d'una manera bella i veraç. Escriu Alou:

"No es que Larkin sea sórdido ni desabrido, ni tampoco que se entregue a una morbidez enfermiza. Aparte de la verdad, también nos habla de la Belleza:

"Todo poema comienza siendo veraz o hermoso. Entonces intentas que los veraces parezcan hermosos y los hermosos veraces (...) Cuando digo hermoso me refiero a que la idea original parecía hermosa. Cuando digo veraz, me refiero a que algo me restregaba los nudillos contra la nuca y yo me decía: "Dios, tengo que decir esto, he de encontrar las palabras y hacerlo lo más hermoso posible"
(...)
La belleza de los poemas de Larkin no reside en otra cosa que en la verdad de la experiencia relatada, en su manera de partir del detalle, de fijar-lo, de precisar-lo, y de saber pasar, a veces con sutileza y otras con una cabriola sintáctica, a una observación general acerca de la vida que nunca es desatinada, nunca deja indiferente. Larkin es un poeta que mima al lector porque quiere ser comprendido y compartido. No oculta nada bajo la manga ni tiene claves secretas."

Damián Alou

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada